حفظ سلامت قلب در 20 سالگی و مزایای آن برای مغز در میانسالی

21 ژوئیه 2017- تحقیقات جدید نشان داد که داشتن مارکرهای بهتر برای سلامت قلب عروق شامل  قند خون  و وزن کمتر در20 سالگی با حجم بیشتر مغز در میانسالی ارتباط دارد.

با توجه به ارتباطی که در حال حاضر به طور قطع بین اختلال قندخون و بیماریهای قلبی از یک سو و پیامدهای آن برای برخی بیماریهای دژنراتیو مانند آلزایمر از سوی دیگر، به اثبات رسیده است، جای تعجب نیست که داشتن یک شیوه‌ی زندگی سالم آسیب کمتری را به مغز وارد می‌کند.

نتایج این تحقیق که بخشی از مطالعه‌ی ایجاد عوامل خطر عروق کرونر در جوانان بالغ بود و در آن افراد شرکت کننده برای مدت 30 سال از دهه‌ی بیست زندگی پیگیری شدند، در مجله‌ی Neurologyمنتشر شد. در این گزارش از دستورالعمل انجمن قلب آمریکا AHA))به نام 'Life Simple 7'برای ارزیابی بهبود سلامت قلب استفاده شده است.

انجمن قلب آمریکا فهرستی از 7 فاکتور اصلی بهبود عملکرد قلب از جمله کلسترول و فشارخون نرمال، کاهش قند خون، غذا خوردن سالم، کنترل وزن، ترک سیگار و تمرینات ورزشی ارائه داده است. تمامی این متغیرها به صورت مستقل یا غیر مستقل مزایایی برای مغز دارند.

برای مثال انجام ورزش با افزایش ضربان قلب همراه است که موجب افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز می‌شود که بزرگترین مصرف کننده‌ی اکسیژن در بدن می‌باشد.

 در این تحقیق، 518 نفر شرکت داشتند که از سن 20سالگی یا حوالی 20 سالگی وارد این تحقیق شده و به مدت 30 سال تحت نظارت بودند. در سن 51 سالگی از شرکت کنندگان یک مجموعه آزمایشات سلامت گرفته شد، این اندازه‌گیریها در ابتدای تحقیق، دو، پنج و 25 سال بعد از شروع تحقیق نیز انجام شد.

 محققان دریافتند که سلامت قلب وعروق در طول عمر به تغییرات ساختار مغز در این افراد بستگی  دارد که درهفت مرحله از اواسط جوانی تا اواخر میانسالی  پیگیری گردید.

 به گفته‌ی محققان به همه‌ی افراد شرکت کننده نمره‌ای از صفر تا 14 بر اساس میزان تبعیت از شیوه‌ی زندگی سالم 'Life Simple 7'داده شد، در سن 50 سالگی بیشترین حجم مغزی به کسانی تعلق داشت که نمره‌ی بالاتری را درشروع تحقیق داشتند.

 در مقابل به ازاء هر یک امتیاز کمتر در سیستم نمره‌دهی'Life Simple 7' یک سال بر میزان آتروفی حجم کل مغز افزوده شد (اما نه در منطقه‌ی خاصی از مغز)، هر چه حجم مغز بیشتر باشد عملکرد اجرایی و عملکرد کلی شناختی فرد بالاتر است.  آتروفی مغز در طی مراحل پیری به چندین عامل از جمله فشارخون، دیابت نوع 2، مصرف الکل، هایپرلیپیدمی و سیگار کشیدن ارتباط دارد، این عوامل به شدت با کاهش حجم مغز در ارتباط هستند.

 به طور کلی، این مطالعه نشان داد که سلامت قلب ممکن است بر عملکرد مغز در ابتدای زندگی تأثیر گذارد و با توجه به ایده‌های موجود در دستورالعمل 'Life Simple 7'، سالم ماندن در جوانی می‌تواند تأثیر دراز مدتی بر بهبود عملکرد مغزی در دوران پیری و انتهای میانسالی داشته باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/good-heart-health-in-your-20s-linked-to-brain-benefits-at-midlife-96107564.html